≡ Menu

Buka Hijab Melihat Jin (Makhluk Halus)

Kita boleh melihat jin jika ia menukarkan bentuknya tetapi tidak boleh melihat bentuknya yang asal sebagaimana firman Allah s.w.t bermaksud :

“Wahai anak-anak Adam! janganlah kamu diperdayakan oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.”  (Surah Al-A’raf Ayat: 27)

Al Hafiz Ibnu Hajar mengatakan, “kadang-kadang syaitan itu membentukkan dirinya dalam pelbagai bentuk, maka kita kadang-kadang dapat melihatnya. Ayat ini menyatakan kita tidak dapat melihatnya di dalam bentuknya yang asal.”

Al Imam Asy Syafie r.a mengatakan sebagaimana yang didengar oleh Ar Rabi’ yang diriwayatkan oleh Al Baihaqi r.a di dalam Kitab Manaqib Asy Syafie,“ Barangsiapa yang mengaku dia melihat jin kita tolak pengakuannya kecuali ia seorang Nabi.”

Walaubagaimanapun dapat kita buat satu kesimpulan bahawa seseorang itu dapat melihat jin dalam bentuk yang lain tetapi tidak dalam bentuknya yang asli.

Nabi Muhammad s.a.w menjelaskan baginda ternampak Ifrit melintas baginga sewaktu baginda sedang sembahyang, sebagaimana sabdanya yang bermaksud :

“Ifrit melintas di hadapan aku semalam untuk mengganggu sembahyangku, Allah s.w.t membenarkan aku sehingga aku ingin mengikatnya di pagar masjid sehingga subuh dan kamu boleh melihatnya tetapi aku teringatkan perkataan / doa saudara ku Sulaiman, “ Ya Tuhanku, kurniakanlah kepoadaku kekuasaan yang tidak akan dicapai oleh orang selepas aku.”

Di dalam hadis di atas dapatlah kita membuat kesimpulan :

1. Keupayaan manusia melihat jin adalah sesuatu yang mustahil. Firman Allah s.w.t yang disebutkan itu adalah secara umum tetapi para Nabi dikecualikan. Mereka ada kebolehan yang diberikan Allah untuk melihat bahkan boleh menguasai mereka sebagaimana Nabi Sulaiman boleh menaguasai jin.

2. Menunjukkan jin itu tidaklah kekal dalam bentuk asal mereka (api).

3. Melihat Ifrit oleh Baginda Rasulullah s.a.w adalah sesuatu yang khusus untuknya sebagaimana Baginda boleh juga melihat malaikat dalam bentuknya yang asli sehingga dapat melihat Malaikat Jibril yang mempunyai 600 kepak.

Manusia-manusia yang lain tidak mempunyai kelebihan sebagaimana yang Allah anugerahkan kepada Nabi-nabi berkenaan. Walaubagaimanapun setengah-setengah binatang juga dapat melihat jin sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Apabila kamu mendengar kokok ayam, mintalah kurnia dari Allah kerana ia melihat malaikat dan apabila engkau mendengar suara himar berlindunglah kepada Allah daripada gangguan syaitan kerana yang dilihatnya ialah syaitan.” (AL Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi)

Kelebihan binatang-binatang ini bukanlah sesuatu yang pelik kerana ulama telah mentahkikkan (memperakukan) kelebihan binatang yang boleh melihat sesuatu yang kita tidak dapat melihatnya. Lebah boleh melihat cahaya, mereka boleh melihat matahari di waktu awam gelap. Burung hantu dapat melihat tikus di waktu malam yang gelap gelita.

Sumber: Perubatan Islam Darussalam Malaysia

Wallahu’alam….
HasnulHadiAhmad.Com

Incoming search terms:
cara melihat bunian,Cara membuka hijab,cara buka hijab,buka hijab mata,buka hijab,ayat buka hijab,cara melihat makhluk halus,doa buka hijab,hijab mata,cara buka hijab mata,ayat buka hijab mata,buka hijab mata menurut islam,doa membuka hijab,cara membuka hijab mata,doa buka hijab mata,buka hijab melihat makhluk halus,doa pembuka hijab mata,doa membuka hijab mata,amalan melihat jin,ilmu buka hijab,doa melihat makhluk halus,membuka hijab mata,doa melihat jin,cara nak buka hijab,doa pembuka hijab,hukum membuka hijab mata,cara nak buka hijab mata,ayat untuk membuka hijab,ayat alquran untuk melihat jin,ayat pembuka hijab,doa untuk buka hijab mata,cara membuka hijab mata cara islam,doa untuk melihat jin,mata hijab,ayat membuka hijab,cara buka hijab penglihatan,membuka hijab,cara melihat jin dengan mata terbuka,buka hijab ghaib,ayat membuka hijab mata,buka hijab alam ghaib,cara buka hijab dalam islam,ayat untuk melihat jin,hijab mata terbuka,ayat pembuka hijab mata,ayat melihat makhluk halus,makhluk jin,amalan membuka mata batin dengan ayat kursi,mantra memanggil bunian,surah buka hijab,doa buka dan tutup hijab,doa zikir bertemu alam,cara nak tengok hantu,doa melihat bunian,cara untuk nampak hantu
{ 50 comments… add one }
  • mat phero-x August 24, 2012, 7:32 pm

    ada orang awam yg boleh lihat makhluk tersebut di merata-rata tempat tu bagaimana pula?

    • Hasnul Hadi Ahmad August 26, 2012, 11:57 am

      Ya, ada sesetengah orang yang boleh melihat jin, tetapi bukan dalam bentuknya yang asal, dalam erti kata boleh melihat jin jika ia menukarkan bentuknya, bagi siapa yang boleh melihat jin, itu adalah satu kurniaan Allah Ta’ala kepadanya….

  • cg.sheikh malek October 14, 2013, 9:11 am

    Mcm mne dgn org yg dpt tafsir kelakuan seseorg?

  • Shahnizam December 14, 2013, 10:18 am

    saya belajar ilmu perubatan islam..
    saya ceritakan sedikit tentang hijab mata ni.
    kesemua manusia ada mata hijab..
    ada 7 lapis pada mata batin / hijab :

    lapisan 1 & 2 – hanya diberikan pd manusia (yg terpilih / diberi izin allah)

    lapisan 3 – terdapat pada wali-wali Allah

    lapisan 4 – dimiliki raja & ketua wali Allah iaitu Syeikh Abdul Kadir Al-Jalaini..

    lapisan 5 – Saidina Ali sahabat Nabi S.A.W.. sbb itu beliau digelar *gedung ilmu*

    lapisan 6 – hanya dicapai pada golongan Nabi-Nabi

    Dan Lapisan 7 – Hanya dimiliki oleh baginda NABI MUHAMMAD S.A.W..kekasih ALLAH..Manusia teragung.. tiada manusia yg sanggup terbuka hijab sampai ke tahap 7..sbb itu baginda blh melihat 7 petala langit, 7 petala bumi..melihat neraka dan syuraga..manusia pertama dpt naik ke langit (isyrak-mikraj)..dan nabi pernah berkata “JIKA KAMU SEMUA NAMPAK APA YANG AKU NAMPAK, NESCAYA BANYAKLAH KAMU MENANGIS DARI KAMU KETAWA” Subhanallah

    • muslimcare October 6, 2016, 12:53 am

      Maaf, sekadar pandangan. bab 7 lapis tu ada hadis sahih ke? bagaimana pulak lapisan 4 tu hanya ada pd sheikh abd kadir jailani je? dia dtg selepas zmn nabi. takde hadis pun yg menceritakan ttg tu. mungkin blh di elakkan pendapat yg mcm ni. takut nanti timbul fitnah dan buatkn org jd taksub nak tau benda yg blm tntu soheh hujung pangkalnya. wallahu a’lam.

  • julia January 23, 2014, 10:24 pm

    saya ingin bertnya adakah manusia biasa ada kelebihan boleh melihat amalan orang lain..

    • Tentera Allah 313 April 1, 2015, 3:29 pm

      boleh jika ia Ihklas pada Allah…masuklah berlajar dengan guru ilmu Makrifat….tak boleh jika dia jauh dari Allah disebabkn dosa2

  • amran March 4, 2014, 4:57 am

    please info more.. boleh ke saya dapatkan secara batiniah..

  • waheeda March 17, 2014, 5:00 pm

    Assalamualaikum wbt.. sy ingin meminya pendapat, sy mula merasa kadang2 melihat mkluk2 sejak bgku sekolah, tmbahan jika sy demam mkin byak sy lihat belegar2 diruang sekeliling.. tp kini sy dah 22 tahun.. sy merasa apabila sy pejamkan mata sy dpat melihat lembaga atau mkluk2 tsebut di belakang seseorang ataupn di sekitar.. tp jika sy x nk bg diri sy tengok bnda2 tesebut tp sy dapat merasanya khadiran. apa yang harus sy lakukan, apa yg blku kpda diri sy ni adalah kashaf? mohon bantu sy.. adakah sy harus mbiarkan atau berkumpa ustaz untuk menutupinya. terima kasih. wasalam

    • Tentera Allah 313 April 1, 2015, 3:25 pm

      kepada waheda…ilmu yg ada tu semua ingin mencari…cara hanya perlu niat atau bakar je tu dengan ayat terakhir ayatul Kursi,,Al BBuruuj ayat 10,,,ad Dukhan 40 to 49 salah satu hafal lebih baik semua….ayat tu ikut jin tak semua terbakar… atau ..beli 99 nama Allah kemudian dalam tu ada khasiatnya…amalkan…

      • Tanya tanya January 19, 2018, 3:53 pm

        Apa maksud beli 99 nama Allah tu?

    • Amir September 8, 2018, 7:32 am

      Waheeda.Anda org yg trpilih utk mlihat bnda2 halus ni…mungkin anda ada potensi untuk menjadi perawat jika awk nak..tp jika awk tak snggup nak tgk bnda2 tu lg, sebaiknya berjumpa dgn ustaz utk menutup hijab

  • norlida November 6, 2014, 10:13 pm

    Waheeda mgkn ada jin saka. N u c w .the djin’s eyes. Pls get help. Saya merwt juga.

  • adam haikal August 17, 2015, 11:26 pm

    Sy memerlukan perubatan yg blh mbawa sy bersama pgubat kealam yg dikatakan buka hijab….

    Utk diri sendiri yg x pernah habis masalah buang dtg2…. Sy perlukan utk kesana utk menanyakan sendiri, melihat, mebgetahui Dr sapa n atas tujuan APA…

    Mana saya blh dptkan ….

    Minta jasa baik.

    • zulkarnain February 25, 2016, 12:52 am

      Salam .. maaf mencelah .. ape yg sy tahu .. kalau dibuang adalah lebih baik dbunuh sajer atau dbakar .. cthnya.. saka jika dbuang akan kembali semula kalau tak pada anak cucu cicit yg akan datang …
      Hubungi sy utk mgatasi masalah tersebut inshaAllah ada guru yg boleh membantu
      01117525836 .zul

      • skdnck December 13, 2016, 2:36 am

        Wahai sahabat taukah dikau dlm AL QURAN MENYATAKAN TIDAK AKAN MATI NYA JIN SEHINGGA KIAMAT..MCM MNA KO BOLEH KTA YG KO DPT BUNUH JIN…NK PROMOSI PUN AGAK3 LA JGN NMPK SGT PENIPU DAN BODO AGAMA

  • Hakim December 11, 2015, 7:59 am

    Saya tak tahu apa sangat pasal hijab mata ni tapi nak tahu lah mcm mana cara nak tutup secara menyeluruh, sebab saya ada kawan perempuan satu course dgn saya yg mampu nampak benda ghaib ni dari kecil tapi dia tak tahu cara nak tutup supaya dia tak nampak dan tak dpt rasakan makhluk -makhluk khalus ni.

  • nurien December 18, 2015, 5:14 am

    Kenapa Allah S.W.T memberi kelebihan kepada manusia untuk melihat jin Dan syaitan..?

  • Zainordin January 21, 2016, 4:03 am

    Kalau saya ingin melihat benda benda mcm tu bole ke…

  • Zainordin January 21, 2016, 4:26 am

    Assalamualaikum..
    Klau saya nk tgok benda tu bole kee…

  • Zainordin January 21, 2016, 4:59 am

    Assalamualaikum..
    klau saya nk tgok benda mcm tu bole kee..

    • muslimcare October 6, 2016, 12:59 am

      lbh baik jgn tengok. mnyusahkn di kemudian hari. nabi pun x ajar sahabat utk buka hijab. knapa kita nk buat.

  • Zainordin January 21, 2016, 5:02 am

    Assalamualaikum…

  • kiecik February 10, 2016, 1:28 am

    Semua tipo mne ade lgi hantu zaman sekarang orang yg jadi hantu ade……

    • Hamba Allah October 30, 2016, 4:41 pm

      Hantu yg kita sebut tu la jin… jin sentiasa ada disekeliling kita… dimana saja kita berada…. org yg blum pernah melihat jin sahaja akan menyatakan ia tidak wujud. Ingat lah rukun iman yg kita pelajari utk memperteguhkan iman kita. Walaupun rukun iman nampak seng tpi bila kita lupa… iman kita akan goyah…. dan dalam rukun iman tu ada disebutkan salah satunya beriman kepada benda ghaib… benda ghaib tu la benda yg org org tertentu sahaja yg di anugerahkan oleh Allah untuk melihatnya… yg kita sebut hijab terbuka…. :)

  • bito March 12, 2016, 7:11 am

    Copy paste tausiahnya ya gan. Buat materi tausiah saya digroup saya. Terima Kasih

    • Zawawi September 6, 2017, 4:22 pm

      Sy nk buka mata batin ..blh tlg
      Tak …

  • Irwan May 16, 2016, 6:33 pm

    Kangan cakap takbur. Benda2 halus memang ada. Setiap benda ada kuncinya untuk melihat atau kesana. Kalau rasa berani di hati silakan. Saya bawa ke tempat yeraebut. Hubungi saya- 0192559608 irwan.

  • Rahimrahman July 9, 2016, 7:35 am

    assalamualaikom tumpang bertanya dimana tempat..pusat……@ kawasan yg boleh membuka mata khasaf dalam erti maksudnya membuka mata hijab…dimana…siapa boleh…kerna sy mahu gunakan untuk perubatan ….terima kasih

  • nazli July 14, 2016, 10:55 am

    aku mauk tguk hantu macam mna bha tu. aduiii bha ajar dluk aku bosan ni.

  • naqitra August 22, 2016, 6:34 pm

    Assalamualaikum…saya ingin bertanya…bagaimana pdpt ust ttng seseorang yg boleh melihat jin dlm badan seseorang sdgkan ilmu agamanya kurang dan dia kata ada belajar perubatan islam…

  • Syuhada September 3, 2016, 10:37 am

    Bukan ke ada doa yg membolehkan kita melihat jin?

  • AzmieNuur October 6, 2016, 1:07 am

    Ermmm, tak melihat tapi dapat rasa kehadiran mahkluk2 tersebut dah cukup tak senang duduk, hairan, jika boleh nak ditutup lagi, tapi ramai lagi yang nak buka untuk melihat mahkluk2 tersebut yg bukan rupa sbnr, tahu tak? nak tidur pun payah? Bila pejam, terasa ada sesuatu yang datang, nak buat ape buka…ape la

  • fadillah October 27, 2016, 3:52 pm

    assalamualaikum.saya ingin bertanya pada yg tahu,
    saya pun tidak tahu adakah yg saya lihat adalah ilusi atau yg sebenar,dulu saya pernah terkena buatan emak bekas teman wanita saya,saya pun pergi berubat dengan cara orng kampung,saya berubat dengan orng yg bukan muslim,saya berubat dengan orng iban (orang asli), selepas saya berubat,saya pun pulih seperti biasa,tetapi saya berasa ada sedikit berlainan pada diri saya,selepas saya berubat,saya tiba2 boleh melihat dan merasakan kehadiran mahluk halus di sekitar saya,tpi yg saya pelik sekarang ni,saya bukan seperti orng lain yg boleh Melihat dan merasakan kehadiran mahluk 24jam,saya cuma boleh melihat dan merasakan kehadiran mahluk halus dalam waktu yg singkat,paling lama 10minit selepas itu kembali normal seperti biasa,apabila waktu saya ingin menolong orng,saya tidak boleh guna kelebihan itu, kelebihan itu hilang dan datang,kadang2 ada kadang2 tiada,seperti kereta kehabisan minyak,saya nak tahu jawapan dari admin,adakah yg saya alami sekarang ini hanya ilusi dan mainan perasaan saya saja atau saya ada kelebihan itu,saya mendapat kelebihan itu tampa sengaja selepas berubat dengan orng iban (orng asli).
    itu saja…………

  • Muhammad Ameer October 29, 2016, 2:17 am

    Assalammualaikum apakah orang yang jahil seperti saya mampu melihat mahkluk mahkluk Allah s.w.t , saya selalu melihat pada mata manusia kadang kadang mereka seperti bukan mereka dan selalu memberi isyarat dgn mata adakah itu hanya mainan syaitan atau pon adakah itu nafsu ? Saya pernah melihat wajah manusia yg bertukar menjadi babi adakah itu nafsu bermonopoli atau adakah itu mukjizat?

  • nurul mira November 21, 2016, 8:11 pm

    maaf mencelah..walaupun umur adq baru belasan tahun..jgn sesekali berckp besar..nnti sesuatu yg kite x percayai & mustahil wujud itulh akan wujud..sbb adq sndiri dpt lihat semua makhluk sprti syaitan, jin dan iblis..adq dh pergi berubat,al-hijab tlh pon ttup..tetapi ternyata ia terbuka dgn sndirinye..

  • nurul November 24, 2016, 1:37 pm

    Boleh ke kalau kita tak nampak semua tu,,pastu kita belajar untuk membuka hijab penglihatan kita??
    Apa hukumnya??

  • Nukeufo89's Blog November 26, 2016, 3:48 pm

    Kalau manusia boleh melihat jin secara beramai-ramai maka kelam-kebut manusia dibuatnya ada yang lari tak cukup tanah kerana rupa jin yang menakutkan itu boleh membuatkan manusia trauma sepanjang hayat. Wallahua’lam.

  • feri.irawan December 11, 2016, 4:09 pm

    Assalamualaikum…
    Saya feri..dari lampung.tj.bintang..
    Saya ingin cari tahu.saja
    Ko saya sering sekali ya melihat makhluk2 ..tpi haya skejap saja….saya pikir itu sih jin khorin..apa bukan ya..
    Mohon bantuan nya…
    Wassalam…..

  • Mohamad Hanis Bin Kamal December 22, 2016, 10:48 am

    Assalamualaikum, saya ingin belajar ilmu perubatan islam dalam bab sihir, di mana saya boleh daptkan guru untuk belajar?

  • Ust faisal Alfikri January 26, 2017, 7:33 am

    Salamun ‘alaikum.. Silahkan bagi yang kebuka hijab gaib nya dari bawaan kecil atau dari amalan yang mana hendak ditutup.. Kabari saya insya Allah..

  • Cakramahkota November 8, 2017, 6:03 pm

    Ijin hdr,salam rahayu

  • JIMMY January 9, 2018, 11:32 am

    MANA DALIL NYA..TENTANG LAPISAN2 TERSEBUT

  • Tanya tanya January 19, 2018, 3:54 pm

    Apa maksud beli 99 nama Allah tu?

  • Eqram February 20, 2018, 10:52 am

    Assalamualaikum… saya dah fhm… org2 yg trpilih (yg kuat beribadah dan menjaga dirinya dr dosa) akn dpt kelebihan melihat smua benda ghaib ni.. tapi saya nk tanya… saya ni bole dianggap sebagai budak yg nakal… mintak maaf cakap..tapi banyak rsenye dosa saya buat… bgaimanapun kdg2 saya masih mampu melihat dan merasai kehadiran makhluk ghaib… jadi pertanyaan saya adakah yg dtg pada saya adalah malaikat yang ingin menghalang saya berkelakuan nakal…ataupun syaitan yg ingin bersahabat dgn saya? Mohon pencerahan dan maaf jika ada anggapan saya yg salah…

  • Eqram February 20, 2018, 10:57 am

    Saya ingin bertanya… dulu saya budak yg nakal.. bole jgk dianggap bkn bdk yg baik2.. tapi waktu itupun kdg2 saya masih mampu melihat sesuatu yg aneh…banyak terjadi sewaktu saya menuntut di kolej dlu… jd pertanyaan saya ni adakah yg saya nampak adalah malaikat yg diutus utk mnghalang saya melakukan kemungkaran atau syaitan yg ingin bersahabat dgn saya?

  • Nordin February 23, 2018, 5:41 pm

    Kalau ada ustaz, pengamal perubatan islam, paranormal, yg boleh membuka pancaindra ke 6 /buka hijab hubungi saya segera, dgn mahar/ bayaran pun boleh selepas berjaya buka pancaindra ke 6

  • Sumayyah December 14, 2018, 10:01 pm

    Bagaimana nak mempersiapkn diri utk lihat alam lain?

Cancel reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.